Flow Belows teknik ska mäta bräddutsläpp på Österlen
Vårt inkubatorbolag Flow Below har vunnit en direktupphandling som innebär att bolaget ska hjälpa nybildade Österlen VA, kommunerna Simrishamns och Tomelillas samägda vatten- och avloppsbolag, med effektivare bräddövervakning på ledningsnät. Jackpot för miljön, och en viktig affär för det Umeåbaserade startupbolaget.
För mycket vatten i avloppsnäten, efter exempelvis intensivt regnande, innebär risk för översvämningar. Därför är ledningsnäten designade för att släppa ut överskottsvatten i sjöar eller liknande, så kallade bräddpunkter. Men utsläpp av orenat vatten är inte bra för miljön. VA-bolagen måste därför mäta och beräkna sina utsläpp, och regelbundet rapportera in data till länsstyrelserna. Så har det varit sedan nittiotalet. Men den mätmetod som används inom branschen är uråldrig och trubbig.
– Många VA-bolag mäter fortfarande sina bräddutsläpp på ledningsnät med en bit frigolit i ett snöre som placeras i avloppsrören. Om biten frigolit åker ut i röret kan man konstatera att ett bräddutsläpp skett. Men inte hur stort eller när det skett. Våra strömsnåla sensorer med trådlös dataöverföring placeras i brunnarna och gör noggrannare bräddövervakning enkel, säger Fredrik Sahl, grundare till Flow Below.
I december ska Flow Below leverera 20 sensorer till Österlen VA. Just nu jobbar teamet för fullt med att sätta samman utrustningen.
– Det här är förstås ett jättefint referenscase för oss. Men det är också så roligt att en liten aktör som Österlen VA går i bräschen, tar sitt ansvar och visar att det inte längre finns någon ursäkt för att se mellan fingrarna när det kommer till trubbig bräddövervakning. Vi hoppas förstås att alla andra kommunala VA-bolag ska känna sig sporrade att använda vår IoT-teknik för att lösa problemet.
Johan Hedengran är Flow Belows affärsutvecklare hos Uminova Innovation. Han menar att teamets framåtlutade sätt att bygga bolag är en framgångsfaktor.
– Att det gått snabbt för bolaget att sätta nya affärer med nyckelkunder beror till stor del på Fredriks förmåga att vilja lära sig nytt ; lära sig bemöta kunder med nyfikenhet, lära sig om kompetens och värdeskapande säljarbete. Kundmöten med tydligt syfte och förslag på nästa steg. Sånt gillar kunder. Trots att Flow Below rör sig på en traditionell marknad inom kommuners begränsade budget så gör bolaget hela tiden viktiga framsteg, säger han.