Flow Below vinnare av nationell energitävling
Inkubatorbolaget Flow Below kammade i veckan hem första pris i NRGY Hub Open Data Challenge; en stor tävling arrangerad av Mälarenergi för att hitta innovationer som bidrar till effektiviseringar och ökad hållbarhet på områdena energi- och vattenanvändning. Priset är ett pilotprojekt med det kommunala VA-bolaget till ett värde av 200 000 kr.
– Jag är jättestolt. Det känns kanon att ha landat en ny kund, och exponeringen vi får är förstås jätteviktig, säger en glad Fredrik Sahl, VD och grundare, på tåget hem från Västerås.
Lika mycket vatten som vi spolar ned i toaletten och duschen läcker in i våra avloppsnät på väg mot reningsverket. Vatten läcker in via felkopplingar och för att våra nedgrävda och åldrande rör inte längre är täta. Utmaningen är att hitta alla dessa oönskade läckor så att man kan åtgärda dem. Flow Below har en lösning på det här som baserar sig på temperaturmätning. Resultatet presenteras som en karta över rörnätet där man kan se var det läcker in mer och mindre vatten.
– Vi vann för att vi kunde visa att det finns dolda sätt att spara energi här, säger Fredrik.
Den öppna datan som ligger till grund för tävlingen är banbrytande i sig. Det är första gången ett kommunalt VA-bolag delar med sig av data som i detalj visar hur användningen av el, fjärrvärme och vatten ser ut inom ett visst geografiskt område. Tillgång till datan har haft ett värde i sig för Flow Below.
– Att få testa vår innovation på data som visar exakt hur mycket vatten som spolas ner i husen gör det möjligt för oss att förfina vår teknik, säger Fredrik.
Senaste året har kunderna strömmat in för Umeå-bolaget. I dag har man åtta kunder runt om i landet.
– Det visar att vi löser ett viktigt problem. Affärerna i sig är viktiga förstås, men vi har också lyxen att ha mycket engagerade kunder som hela tiden kommer med feedback som hjälper oss att bli bättre, säger Fredrik.
Flow Below får affärsstöd av Johan Hedengran hos Uminova Innovation. Han jobbar nära teamet och är nog lika glad som de över vinsten.
– Jag är imponerad av att de på knappa tre år hunnit bli en eftertraktad VA-expert som bjuds in av stora kommuner till viktiga branschkonferenser, samtidigt som de på ett år landat många svenska VA-bolag som abonnerande kunder. 2022 erövrar man Norden skulle jag gissa, säger han.