Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Från vänster: studenten Karl Henriksson, Paul Tanswell, Jenny Ferry och Tobias Enlund.

"Fler startups borde ta hjälp av studenter"

Publicerad 2021-03-08

Sigr som tillverkar innovativa cykelkläder har fått olika former av affärstöd av Uminova Innovation och Enterprise Europe Network (EEN)  i ungefär fem år. Nu är bolaget flygfärdigt och redo att lämna inkubatorn. VD Jenny Ferry tänker tillbaka på vilken hjälp som gjort skillnad för dem.

– Uminova Innovation och EEN har hjälpt oss med ofantligt många olika saker, inte minst hjälpte de oss att börja samarbeta med studenter. Jag skulle rekommendera fler som bygger bolag att ta hjälp av studenter. De kan vara en enorm resurs i början då man som litet bolag inte kan anställa. Vi har faktiskt heltidsanställt två studenter som gjort jobb år oss och har flyttat till större lokaler för att kunna anställa fler. Och vi kommer primärt att titta på studenter, säger Ferry..

Hela verktygslådan

Peter Bäckström, affärsutvecklare hos Uminova Innovation och EEN, har funnits vid bolagets sida hela vägen i princip.

– När Sigr kom till oss hade det ett spännande team och en härlig ambition. Och bolaget har utvecklats fantastiskt bra under tiden i inkubatorn. Sigr är ett lysande exempel på ett bolag som har mer eller mindre nyttjat hela vår verktygslåda. De har fått hjälp med allt från att ta in en skuggstyrelse och att ta position på en internationell marknad, till hjälp med varumärkestrategi och positionering.

Utomhustrend

Coronapandemin för med sig både tuffa utmaningar men också möjligheter för Sigr.

– Nu har ju vi flyttat ut från inkubatorn under en tid kantad av en oro, och vi försöker göra så smarta val som vi bara kan nu, precis som alla bolag. Vi ser en megatrend globalt, folk vill vistas mer utomhus på grund av pandemin och vi tror att den trenden kommer att hålla i sig under en lång tid framöver. Kan vi jacka in vårt bolag i den positiva trenden att allt fler vill cykla, så kommer vi att kunna skala Sigr som vi vill, säger Ferry.

Uminova Innovation AB är Enterprise Europe Networks regionala partner i Västerbottens län.

Fakta om Sigr
  • Sigr designar och säljer cykelkläder inspirerat av naturen. För både män och kvinnor.
  • Fått affärsstöd av Uminova Innovation och Enterprise Europe Network sedan 2016
  • 2019 hade Sigr en omsättning på 1 707 tkr.
  • 2 heltidsanställda som jobbar operativt med bolaget och några som jobbar som timanställda på kundtjänst
  • Besök Sigrs webb här.
Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.