Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies Neka alla cookies
Peter Bäckström, EEN Västerbotten (till vänster), med Aman Malhotra och Ulrik Söderström, grundare av Umeåbaserade NorrSpect, på vårens Hannover Messe, en av världens största industrimässor.

EEN hjälper Västerbotten-företag att synas på internationella mässor

Publicerad 2025-04-23

EEN Sverige tar regelbundet med sig svenska företag ut i världen för att hjälpa dem att lyckas på internationella marknader. Att ta med företag till mässor, matchmaking-events och andra mötesplatser är viktigt. 

– Det hjälper svenska företag att expandera sina marknader, hitta nya kunder och partners, få tillgång till internationella nätverk och resurser, men vår närvaro stärker också Sveriges och EU:s position på den globala marknaden, säger Peter Bäckström, affärsutvecklare hos EEN Västerbotten. 

Några mässor som Peter brukar besöka tillsammans med svenska företag varje år är tech-eventet Slush i Helsingfors, MedTech-mässan Medica i Düsseldorf och tyska Hannover Messe, en av världens största och mest betydelsefulla industrimässor som samlar upp till 200 000 besökare och tusentals utställare från hela världen.  

Peter är nyss hemkommen från Hannover, som han i år besökte tillsammans med ett sextiotal svenska företag. På plats samarbetade han och andra EEN-kollegor med aktörer som Vinnova, EEN-kollegor i Tyskland, Teknikföretagen och Tomas Bennich från Swedish Growth Alliance för att maximera mässmöjligheterna för de svenska företagen.  

– Företagen fick visa upp sina innovationer, träffa potentiella kunder och partners, och delta i globala diskussioner om innovation och teknik. EEN Sverige arbetade på plats för att stärka sina internationella relationer och hitta nya affärs- och samarbetsmöjligheter för svenska företag. I samarbete med Vinnova genomförde vi en session om finansiering för innovationssamarbeten med svenska företag, med öppnandet att den sjätte utlysningen för samarbetsprojekt mellan Sverige-Tyskland, säger Peter. 

Ett av de svenska företagen som följde med till Hannover var Umeåbaserade NorrSpect som utvecklat en ny teknik för automatisk kvalitetsinspektion som kan komplettera eller ersätta manuell inspektion. Grundarna Ulrik Söderström och Aman Malhotra gavs bland annat möjlighet att pitcha på sidoeventet Global Innovation Summit. 

– Vårt mål var att utforska nya partnerskap, särskilt inom tillverknings- och industriell automationssektorn. Konkret siktade vi på att träffa potentiella kunder och hårdvarupartners, få exponering för våra AI-drivna inspektionslösningar och bättre förstå europeisk industris trender som kan forma vår produktplan, säger Aman. 

Och hur gick det? 

– Upplevelsen var fantastisk. Vi kopplades samman med flera företag som vill digitalisera sina kvalitetskontrollprocesser, och vi hade meningsfulla samtal som redan har lett till uppföljningsmöten. Exponeringen gav oss också värdefull feedback på vårt erbjudande och bekräftade att vår hårdvaruinkluderande strategi resonerar med internationella marknader. Sammantaget har Hannover Messe varit en viktig milstolpe i vår resa mot att skala upp NorrSpect utanför Sverige, säger Ulrik.

Peter bästa mässtips 

Att lyckas på en mässa som den i Hannover kräver goda förberedelser poängterar Peter. Här är hans bästa tips att tänka på som besökare – inför, under och efter en mässa. 

Innan

  • Gör en grundlig marknadsanalys och identifiera dina mål. 
  • Förbered marknadsföringsmaterial och presentationsmaterial. 
  • Boka möten i förväg med potentiella kunder och partners. 

Under

  • Var aktiv och delta i så många nätverksmöjligheter som möjligt. 
  • Använd sociala medier för att dela din närvaro och aktiviteter på mässan. 
  • Följ upp med personer du träffar och håll kontakten. 

Efter

  • Sortera och prioritera alla kontakter och möten du hade under mässan. 
  • Vänta inte för länge med att följa upp med de mest relevanta kontakterna. 
  • Utvärdera dina resultat och lärdomar från mässan. 
Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 15 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.