
EEN hjälper Västerbotten-företag att synas på internationella mässor
EEN Sverige tar regelbundet med sig svenska företag ut i världen för att hjälpa dem att lyckas på internationella marknader. Att ta med företag till mässor, matchmaking-events och andra mötesplatser är viktigt.
– Det hjälper svenska företag att expandera sina marknader, hitta nya kunder och partners, få tillgång till internationella nätverk och resurser, men vår närvaro stärker också Sveriges och EU:s position på den globala marknaden, säger Peter Bäckström, affärsutvecklare hos EEN Västerbotten.
Några mässor som Peter brukar besöka tillsammans med svenska företag varje år är tech-eventet Slush i Helsingfors, MedTech-mässan Medica i Düsseldorf och tyska Hannover Messe, en av världens största och mest betydelsefulla industrimässor som samlar upp till 200 000 besökare och tusentals utställare från hela världen.
Peter är nyss hemkommen från Hannover, som han i år besökte tillsammans med ett sextiotal svenska företag. På plats samarbetade han och andra EEN-kollegor med aktörer som Vinnova, EEN-kollegor i Tyskland, Teknikföretagen och Tomas Bennich från Swedish Growth Alliance för att maximera mässmöjligheterna för de svenska företagen.
– Företagen fick visa upp sina innovationer, träffa potentiella kunder och partners, och delta i globala diskussioner om innovation och teknik. EEN Sverige arbetade på plats för att stärka sina internationella relationer och hitta nya affärs- och samarbetsmöjligheter för svenska företag. I samarbete med Vinnova genomförde vi en session om finansiering för innovationssamarbeten med svenska företag, med öppnandet att den sjätte utlysningen för samarbetsprojekt mellan Sverige-Tyskland, säger Peter.
Ett av de svenska företagen som följde med till Hannover var Umeåbaserade NorrSpect som utvecklat en ny teknik för automatisk kvalitetsinspektion som kan komplettera eller ersätta manuell inspektion. Grundarna Ulrik Söderström och Aman Malhotra gavs bland annat möjlighet att pitcha på sidoeventet Global Innovation Summit.
– Vårt mål var att utforska nya partnerskap, särskilt inom tillverknings- och industriell automationssektorn. Konkret siktade vi på att träffa potentiella kunder och hårdvarupartners, få exponering för våra AI-drivna inspektionslösningar och bättre förstå europeisk industris trender som kan forma vår produktplan, säger Aman.
Och hur gick det?
– Upplevelsen var fantastisk. Vi kopplades samman med flera företag som vill digitalisera sina kvalitetskontrollprocesser, och vi hade meningsfulla samtal som redan har lett till uppföljningsmöten. Exponeringen gav oss också värdefull feedback på vårt erbjudande och bekräftade att vår hårdvaruinkluderande strategi resonerar med internationella marknader. Sammantaget har Hannover Messe varit en viktig milstolpe i vår resa mot att skala upp NorrSpect utanför Sverige, säger Ulrik.
Peter bästa mässtips
Att lyckas på en mässa som den i Hannover kräver goda förberedelser poängterar Peter. Här är hans bästa tips att tänka på som besökare – inför, under och efter en mässa.
Innan
- Gör en grundlig marknadsanalys och identifiera dina mål.
- Förbered marknadsföringsmaterial och presentationsmaterial.
- Boka möten i förväg med potentiella kunder och partners.
Under
- Var aktiv och delta i så många nätverksmöjligheter som möjligt.
- Använd sociala medier för att dela din närvaro och aktiviteter på mässan.
- Följ upp med personer du träffar och håll kontakten.
Efter
- Sortera och prioritera alla kontakter och möten du hade under mässan.
- Vänta inte för länge med att följa upp med de mest relevanta kontakterna.
- Utvärdera dina resultat och lärdomar från mässan.