Digitalt verktyg mot barnfetma i nationell satsning
Bizmakers Youth Wellness Accelerator är ett nytt affärsutvecklingsprogram med målet att ge fart åt startups med lösningar som hjälper barn och unga att må bättre psykiskt. I acceleratorn ska tre startupbolag matchas med offentliga aktörer så att lösningarna kan testas och utvecklas mot de målgrupper de är skapade för. Deltagarna får också access till expertkompetens inom digital utveckling, skalbara IT-lösningar och spelutveckling.
Inkubatorbolaget For Life Academy i Umeå har skapat ett av Sveriges första digitala behandlingsprogram för barn med övervikt och fetma (obesitas). Mahnoush Etminan Malek är dietist med specialistkompetens inom barnobesitas, doktorand vid institutionen för Global folkhälsa på Karolinska Institutet samt VD för For Life Academy.
– Den psykiska ohälsan i samband med övervikt och fetma är omfattande. Det finns så många barn och familjer som behöver hjälp, men som inte får det. Det kan bero på långa vårdköer eller att det saknas möjlighet till behandling. Vi vill hjälpa så många som möjligt och vi såg chansen att nå ut till ännu fler via acceleratorn, säger Mahnoush.
Nya samarbeten betyder nya värdefulla perspektiv.
– I acceleratorn kommer vi får nya ögon på vårt arbete och redan i starten har vi fått hjälp att utveckla vår pitch. En bra presentation är ovärderlig i kontakt med nya samarbetspartners. Och så har vi fullt fokus på verifieringsarbete, att utveckla produkten, visa oss ute på marknaden och knyta nya kontakter, fortsätter Mahnoush.
Uminova Innovation uppmuntrar alltid sina startups att ta hjälp av andra affärsutvecklingsaktörer om det kan ge fart framåt. Det säger For Life Academys affärsutvecklare Sara Olofsdotter.
– I den uppskalningsprocess det här bolaget befinner sig i så är alla genvägar värdefulla. Ingångar till nya marknader, investerare och kunder är ofta avgörande för framgång. Här kan nischade boot camps och acceleratorer med rätt personer och kompetenser ge bolag en extra skjuts, som är bra för både affären och motivationen framåt. Som grundare är det periodvis lätt att tänka att det är jag mot världen, särskilt när det går tungt. Därför är samarbete oss inkubatorer och acceleratorer emellan så viktigt. Ju fler vi är som bidrar desto större är chansen att bolaget tar vara på sin globala potential, säger Sara.