Digitala communities året om ny mark för mötesbranschen
Hur påverkar de digitala jättekliven morgondagens konferenser och event? Digitala communities året om med kompletterande fysiska träffar då och då blir det nya normala, tror Coeo.
Inkubatorbolaget Coeo i Umeå började utveckla en plattform för digitala möten redan innan pandemin. När fysiska träffar snabbt skulle ersättas med webbinarier flödade kunderna in. Idag är bolaget ett av Sveriges skickligaste när det kommer till så kallade hybridmöten. Alltså möten deltagare kan vara med i fysiskt eller digitalt, simultant.
– Vi har från starten drivits av att öka kunskapsspridning mellan människor på ett hållbart sätt. Vi har nu kunder över hela Sverige och under pandemin har vi arrangerat möten med deltagare från 180 länder. Det blir sammantaget väldigt många flygresor över hela världen som tack vare vår teknik inte behövt göras, säger Anders Gunnarsson, grundare och vd.
Men branschens omdaning är inte över, tvärtom. Den har bara börjat tror Anders. Han förutspår en transformation: från eventtänk till community-byggande. Och Coeo har redan lösningen.
– Det vi märker är att arrangörer gärna vill att deltagarna ska fortsätta att mötas efter och mellan event och konferenser, och med teknik är det möjligt. Vi tror att det kommer bli vanligt att i stället för att rigga fysiska träffar en, två gånger per år, så har vi ett ständigt pågående utbyte med varandra digitalt. Att det normala blir att ses året om i en digital värld som kompletteras med ett fysiskt lager, i stället för tvärtom som det varit tidigare. Coeo-plattformen löser redan det här, säger Anders.
Kongressarrangören Umeå Congress, specialiserade på större vetenskapliga konferenser, har arbetat med Coeo-plattformen sedan första versionen.
– Vi har ett superbra samarbete. Vi har använt tekniken till max med upp till nio parallella sessioner samtidigt i plattformen. Under pandemin har vi riggat minst 40 arrangemang med deltagare från jordens alla hörn och kunderna är jättenöjda, säger Krister Andersson, vd.
Han tror att det digitala kan få stå tillbaka under en period nu eftersom vi saknat det fysiska, men att det digitala förstås är en stor del av framtiden.
– Våra kunder lär sig hela tiden hur man kan använda olika kombinationer av lösningar och funktioner för att skräddarsy den allra bästa upplevelsen utifrån sina egna specifika behov. En utmaning har exempelvis varit hur vi i det digitala synliggör partners och samarbetspartners som är vana att visa upp sina produkter i montrar. Vi löser det genom att inkorporera dem i konferensprogrammet i stället. Det gäller bara att våga tänka nytt, säger Krister.
Lönsamheten då? Är branschen beredd att betala för digitala lösningar?
– Vi har tjänat minst lika mycket på det digitala som med det fysiska under pandemin. Jag skulle säga att det är lättare att paketera och ta betalt för det digitala faktiskt. Och eftersom vi ”äger” Coeo-plattformen så förknippas vi med arrangemangen där fullt ut till skillnad för om vi arrangerar en konferens i en tredje parts lokaler. På så vis har Coeo också stärkt vårt eget varumärke, säger Krister.