Digiplans verktyg ska underlätta småföretagares styrning
Chefer i små och medelstora företag upplever inte sällan att det är utmanande att samarbeta systematiskt med chefskollegor i lednings- och styrningsfrågor. Några få personer ansvarar ofta för breda områden som till exempel ekonomi, HR, arbetsmiljö och IT. Ibland saknas både spetskompetens och effektiva verktyg. Det här kan skapa stress, och i värsta fall också innebära att man i verksamheten inte följer alla gällande lagar och regler.
Nya inkubatorbolaget Digiplan har utvecklat ett webbaserat planeringsverktyg som ger ägare och ledare en tydlig överblick över alla återkommande aktiviteter under året. Lättanvända funktioner gör planering, utförande och uppföljning smidiga. Verktyget anpassas efter verksamhetens behov.
Bakom Digiplan står Hanna Wiik och Pär Vidmark. Hanna kommer från redovisningsbranschen där hon drivit redovisningsbyrån Ekonomikollen. Hennes erfarenheter och arbetssätt därifrån ligger till grund för affärsidén och lösningen.
– I dag finns en uppsjö av HR-verktyg och kvalitetsledningssystem som många gånger är för stora, komplexa och dyra i förhållande till behov. Vi har utvecklat en lösning för småföretagare. Vi fokuserar på behovet av kontroll över verksamheten och att samla arbetet i en och samma plattform. Man kan använda Digiplan utan några som helst förkunskaper. Det är enkelt och vägledande, säger hon.
Pär Vidmark har lång erfarenhet av IT-branschen. Han har tidigare startat och drivit TeamNorr IT-Partner.
– Företagare är bra på mycket, men rent generellt gillar vi inte att jobba med alla måsten som finns runt ett företag. Det blir mycket ad hoc och med det så byggs det upp en onödig stress. Jag tror att vi på Digiplan kan lätta på den stressen genom att erbjuda ett smidigt och överskådligt verktyg som ser till att saker blir gjorda, säger han.
Teamet har byggt en första säljbar produkt som redan används av ett antal kunder. Just nu arbetar man på att utveckla nya moduler i programmet, bland annat en bokningskalender och funktion för avvikelserapportering. En effektiv säljprocess ska också sättas i bolaget.
– Vi söker just nu efter en UX-designer som kan hjälpa oss lyfta vår grafiska profil och vara med och bygga vårt varumärke. Vi söker också kunder i transportbranschen. Vi har byggt ut en del funktioner anpassat för åkerier som vi tror kan vara intressant för fler aktörer, säger Pär.
Varför affärsstöd hos Uminova Innovation?
– Vår förhoppning är att hamna i ett sammanhang där andra företagare byggt en digital lösning och få ta del av deras kunskap och erfarenheter. Vi tror att Uminovas nätverk och kompetens är helt rätt för oss i det skedde vi är i just nu, säger Hanna.