Coronavirus kan göra konferenser mer digitala
I takt med att många konferenser och mässor ställs in för att stoppa smittspridning av coronavirus börjar allt fler tala om hur framtidens konferenser kan komma att se ut. Anders Gunnarsson menar att konferenser och event måste bli mer digitala. Med sitt nystartade bolag Coeo, som får affärsstöd av Uminova Innovation, erbjuder han tjänster för att digitalisera fysiska konferenser. Han ser redan flera möjliga utvecklingsvägar.
– Jag tror vi kommer att få se ett snabbt uppvaknande kring skörheten i vårt nuvarande samhälle som är beroende av resor och fysiska möten. Men jag tror absolut inte vi kommer sluta arrangera konferenser, vi måste bara förbereda oss bättre på att förutsättningar snabbt kan förändras, säger Anders Gunnarsson.
Sömlös lösning mellan fysiskt och digitalt
Han menar att på samma sätt som telefonen och kanaler som Skype skapat en flexibilitet att ersätta ett möte med en eller några få personer, så måste stora möten kunna ha en plan B istället för att ställa in.
Coeo vill lyfta fram behovet av att sömlöst kunna röra sig mellan det fysiska och det digitala mötet. Vilka vinster ser du med det?
– Just nu är konferenser väldigt analoga och begränsade. Det som sägs försvinner och många deltagare exkluderas på grund av pris, tid, sjukdom eller resproblem. Fördelen handlar främst om att kunna säkra och förbättra kunskapsspridning, menar Anders Gunnarsson.
– Det nyskapande i vår teknik handlar om att kunna integrera digitalt deltagande i det naturliga konferensflödet med anmälning, biljettförsäljning osv. Vi skapar en gemenskap via en digital plattform där föreläsare, besökare och distansdeltagare kan träffas och interagera både före, under och efter eventet.
– vi kan också automatisera skapandet av videomaterial, för att deltagarna enkelt ska nå digitala versioner av allt som sagts, fortsätter Anders Gunnarsson.
Betyder det här också en förändring för affärsmodeller?
– Absolut. Konferenser behöver gå från att se sitt värde enbart som en arrangör och fysisk mötesplats till skapare och ägare av digitalt innehåll. Det handlar om att kunna ta betalt för livesändningar, enstaka inspelade föreläsningar, men även kunna erbjuda nya digitala ytor för sina sponsorer, säger Anders Gunnarsson.