Corona kan leda till nya affärer
Maria Olofsson, verksamhetsledare på Uminova Innovation, och Lena Öhlund, verksamhetsledare på BIC Factory, arbetar dagligen med att hjälpa startupbolag hitta affärsmöjligheter. De är verksamma vid två av Umeås inkubatorer, där vardagen nu ställs inför stora utmaningar för de startupbolag som får affärsstöd.
När så mycket har vänts upp och ner på bara ett par veckor menar de att utrymme ges för att våga pröva nya vägar.
Hur påverkas bolag du möter av coronaspridningen?
Maria Olofsson: Det skiljer sig självklart lite beroende på vilken bransch de verkar, men alla påverkas på något sätt. De som är i en fas att utveckla en produkt eller tjänst påverkas mindre än de som har kunder exempelvis inom evenemang och handel. Som tur är har startups helt rätt mindset att snabbt ställa om efter kundernas behov, så många har gjort snabba förändringar för att nå kundernas behov, nu framförallt digitala. Viktigt är att de större företagen, och vi som konsumenter, vågar stötta dessa startups som annars kanske inte överlever.
Lena Öhlund: För de flesta bolag hos oss är det ”business as usual”. Än så länge har våra bolag inte blivit drabbade av så många avbokningar av uppdrag och det mesta har kunnat lösas med hjälp av digitala möten. Någon har förlorat ett uppdrag som baserades på ett större event som nu har blivit inställt på grund av corona. En del upplever en minskad kontakt från deras kunder då de förmodligen har fullt upp med att se om ”sitt eget hus”. Inställningen hos bolagen är att ta tillvara på detta lugnare tempo genom att exempelvis passa på att arbeta med framtida affärsplanering, varumärkesfrågor samt egna projekt som det inte alltid finns tid till annars.
Vad är största utmaningen just nu för bolagen?
Maria Olofsson: Utmaningen för många är att träffa kunder. Många vågar inte satsa på nya lösningar och innovationer i en tid av osäkerhet, men det är kanske nu vi ska göra det! För att säkra en långsiktig konkurrensfördel, kanske med hållbara lösningar, kan vi hjälpa till med att sätta upp en första pilot, allt kan ske digitalt, mellan ett stort företag och ett startup. Metoden och verktygen har vi, och vi finns som support för båda parter. Jag hoppas att vi kan se detta som en tid där vi vågar testa nya lösningar, många med fokus mot Agenda 2030 och framtiden.
Lena Öhlund: Hitta nya kunder är alltid den största utmaningen för våra startups, även i ett normaltillstånd.