Content Central skriver stort avtal med gratistidningar
Content Central har varit igång i fem år och arbetat med att leverera innehåll till medier, utveckla redaktionella koncept samt tekniska lösningar för medieindustrin. Under den gångna veckan har avtal tecknats om att leverera artiklar och notiser till 33 gratistidningar.
Det är Lokaltidningen, med totalt 28 gratistidningar i södra Sverige samt Mediegruppen Dalarna med fem gratistidningar i Dalarna som nu väljer Content Central som leverantör av visst redaktionellt innehåll.
– Det känns otroligt kul med dessa nya kundavtal, vilket vi ser som ett kvitto på att vi gör rätt saker. Hela mediebranschen står inför otroliga utmaningar just nu och våra tjänster blir alltmer efterfrågade, säger Joachim Ljungquist, vd på Syndigate AB som driver Content Central, som under åren även fått affärsstöd av Uminova Innovation.
Intressanta redaktionella lösningar
Lokaltidningen ägs av danska Politikens Lokalaviser och har en upplaga i Sverige på ca 615 000 exemplar per vecka.
– Lokaltidningen har valt Content Central som leverantör eftersom de har utvecklat intressanta redaktionella koncept och lösningar som är anpassade efter hur branschens utveckling ser ut idag, säger Mattias Thulin, redaktionell produktionschef för Lokaltidningen.
Mediegruppen Dalarna ger ut fem editioner av gratistidningen Annonsbladet, med en upplaga på 104 000 exemplar per vecka.
– Vi har samarbetat med Content Central i över fyra år och har varit mycket nöjda över såväl det innehåll som har levererats varje vecka, men också för deras lyhördhet och förståelse för marknadens utmaningar. Det har varit av stor betydelse när vi nu väljer att fördjupa samarbetet ytterligare, säger Thomaz Andersson, chefredaktör och ansvarig utgivare Annonsbladet Dalarna, de fem gratisutdelade lokaltidningar som ges ut av Mediagruppen Dalarna AB.
Content Central levererar varje vecka artiklar inom Bil & Motor, Hem & Bostad, Resor, Kultur & Nöje, Mat & Dryck samt Träning & Hälsa till tidningar från Kiruna i norr till Malmö i söder. Dessutom förmedlas artiklar från närmare 3000 frilansjournalister till svenska medier.
– Efter flera år med fokus på produktutveckling och marknadsvalidering är det mycket spännande att vi nu skiftar till ett mer säljorienterat fokus. Under 2019 ska omsättningen växa väsentligt och verksamheten ska bli lönsam, avslutar Joachim Ljungquist.