Coeo landar investering på 4 miljoner
Inkubatorbolaget Coeo påbörjde utvecklingen av den nya plattformen för digifysiska hybridkonferenser ett år innan pandemin. Konferensbranschen visade initialt måttligt intresse för den nytänkande lösningen, men i kölvattnet av Covid-19 har behovet av professionella digifysiska lösningar ökat dramatiskt. Bolaget tar nu in kapital från Umeå-baserade Fort Knox med målsättningen att göra konferenser mer hållbara och etablera sig som den ledande digitala plattformsleverantören för konferenser. Coeos lösning ger arrangörer möjlighet till digitala intäkter, flexibla mötesflöden och nya sätt att kombinera och förena fysisk och digital publik.
Grundaren Anders Gunnarsson har en lång bakgrund inom digital utveckling, bland annat som en tidig anställd på Icon Medialab, delägare i Britny och genom engagemang i Hyper Island och Stardoll. Just nu arbetar sex personer heltid med Coeo, både i Umeå och Stockholm.
– Jag älskar att fördjupa mig i ny forskning och teknik, och att lära känna intressanta människor. Det kändes som att jag aldrig kunde delta i nog många spännande konferenser runt om i världen. Klimathotet visar tydligt att den typen av resande måste begränsas kraftigt, samtidigt som behovet av kunskapsutbyte aldrig varit större. Därför känns det otroligt spännande och viktigt att lösa den här utmaningen så bra och snabbt som möjligt, säger Anders Gunnarsson.
Han och teamet för förstås väldigt glada över Fort Knox investering.
– När vi startade bolaget var vi rätt ensamma om en lösning, men i och med pandemin har konkurrensen hårdnat i takt med efterfrågan. Därför blir det ännu viktigare att nå ut snabbt för att ta marknadsandelar och sticka ut i bruset. Med investeringen kommer vi framför allt fokusera på mer sälj och marknadsföring, men i en snabbt föränderlig bransch behöver även erbjudandet och produkten utvecklas snabbt. Fort Knox tänker långsiktigt och synkar bra med vårt syfte om hållbarhet, såväl ekonomisk som klimat- och kunskapsmässig. Sen är det såklart kul att det finns en så trygg och kompetent partner lokalt, då det kommer behövas fattas många snabba beslut framöver, fortsätter Gunnarsson.
Investeraren kommenterar så här:
– Vi ser stor potential i den plattform som Coeo har utvecklat och tycker att bolaget har identifierat en intressant och tydlig nisch på en snabbt växande marknad, säger Markus Olsson, VD vid Fort Knox.
Affärsutvecklaren Johan Hedengran hos Uminova Innovation har stöttat Coeo längst resan, och han gläds inte bara av tillskottet av kapital utan också den perfekta tajmingen.
– Jag är imponerad av Coeo som fenomen. Man har under våren blivit utvald att leverera grundteknologin till allt från Kung Carl XVI Gustavs framträdande och Läkaresällskapets vetenskapliga Covid-konferens, till Sveriges största litteraturfestival Littfest med tusentals deltagare. Referensaffärer som ger mig en god känsla av att tajming, teknik och team nu är på plats för ökad försäljning nu när vaccinet rullas ut. För det är just idag som professionella konferensarrangörer och byråer planerar och söker höstens arbetsprocess. Här ger Coeo enligt mig det bästa ur två världar; att kunna mötas både IRL och digitalt – utan att göra avkall på kvalitet hos deltagarna eller kontroll hos arrangör. Coeo har unika kundnyttor som efterfrågas på en bred och ny eventmarknad som precis håller på att ta form, säger Johan Hedengran.