Carl visar att små tech-startups kan göra skillnad
Techbolag kan och bör ta sitt hållbarhetsansvar precis som alla andra, det får entreprenörerna lära sig tidigt i vår inkubator. Vi vet dessutom att klokt hållbarhetsarbete är smart business. Det är inte bara kunder som gör alltmer medvetna val, det gör också investerare och talanger.
Affärsutvecklaren Hillevi Lindelöf har ett särskilt uppdrag att väcka insikt hos bolagen gällande det här, men också att hjälpa dem att staka ut en färdplan för hur de ska bedriva sitt hållbarhetsarbete och ta nästa steg.
Nyligt gjorde hon ett arbete med inkubatorbolaget Papperslöst som utvecklat det smarta digitala planeringsverktyget Klientlistan för redovisnings- och revisionsbranschen. Det skedde i workshopform och med en sorts kortlek med frågor med utgångspunkt i FN:s Agenda2030 och ISO 26000.
– Korten handlar om att lära sig att orientera sig i och hitta de mest relevanta hållbarhetsfrågorna för det egna bolaget, kunderna och samhället i stort. Att identifiera affärsmöjligheter, svagheter och potential man kanske inte hade koll på. Korten är pedagogiska och enkla, de bryter ner agendan till något lite mer greppbart, säger Hillevi.
Carl Weidenstolpe, grundaren till Papperslöst, tycker att workshopen både gav insikter och pepp att utvecklas vidare.
– Vi fick ett kvitto på att vi redan gör mycket rätt och vissa saker är busenkla att implementera för både små och stora företag. Vi har en flygfri resepolicy, håller i första hand möten digitalt med våra kunder på över 20 orter och vi köper begagnad teknik. För SaaS-tjänsten som vi levererar till våra kunder har vi valt att arbeta med en hållbarhetscertifierad svensk molnleverantör som också arbetar aktivt med sin hållbarhet. Vår överskottslikviditet investeras i lån till solcellsprojekt där man idag saknar el, vilket stödjer flera av FN:s globala mål. Allt det här känns självklart för oss, även om vi inte är ett klassiskt ”impact-bolag”. Det känns mer eller mindre som ett existensberättigande i ljuset av IPCC:s senaste delrapport om att utsläppen måste minska inom tre år, säger Carl.
Workshopen gav också insikter kring social hållbarhet och hur bolaget kan utvecklas där.
– Dels hur vi själva kan utvecklas som en så bra arbetsgivare som möjligt, men också hur vi med vår SaaS-tjänst kan stötta våra kunder att vara hållbara arbetsgivare. Vi behöver kommunicera det och här ska vi nu göra ett arbete, säger Carl.
Affärsutvecklaren Fredrik Nyström jobbar också med Carl.
– Det känns jättebra att vi kan få våra tech-startups att förstå att det inte bara handlar om prestanda och produktfördelar, utan om att skapa värden som inte bara är monetära. Att man behöver titta på den egna kedjan och försäkra att man når ut till sina målgrupper med det hållbarhetsarbete man gör, säger han.
Och insikt kan bli som ringar på vattnet. När Carl kontaktade leverantören till SaaS-tjänsten och ställde frågor om deras hållbarhetsarbete så trillade en pollett ner även där.
– De sade att de, i och med att jag ringde, förstod att de precis som oss behöver bli bättre på att kommunicera sitt eget hållbarhetsarbete. Det kändes positivt. Som techbolag är man också kund till någon och man bör man ställa krav, säger Carl.