"Bara genom att våga försöka är du en på tusen"
Hej Richard! Hur vet jag att den egna affärsidén är bra nog att satsa på?
– Det korta svaret är – det vet du inte – förrän du kollat om det finns ett intresse hos potentiella kunder. Allt för många, ja, de flesta, är för hemlighetsfulla med sin idé och rädda för att den skall bli stulen. Men kom ihåg, en fantastisk idé som bara blir liggande har inget värde. Du måsta utveckla den för att skapa ett framgångsrikt bolag, och det kräver att man pratar om den.
Vad är typiskt för den första fasen i en startupresa?
– De flesta tror att det är utveckling, utveckling och utveckling. Men sanningen är att det är validering, validering, validering. Vi uppmanar startupteamen som får vårt affärsstöd att ha dialog med möjliga kunder redan från start. Det är det smartaste sättet att utveckla en affärsidé på, för du har störst chans att göra rätt från början.
Du har själv gjort en startupresa. Vad vet du nu som du önskat att du vetat när du påbörjade den?
– Att syssla med Innovation är att tänka utanför boxen. Att köra en startup innebär att försöka skapa något nytt, göra något på ett annat sätt än det görs idag. I startupbranschen kallas detta för att vara ”disruptive”, vilket är ett finare ord för att göra något totalt annorlunda och därmed skapa oreda för de traditionella aktörerna i en bransch. Jag har gjort totalt tre startupresor. I de två som misslyckades ser jag, så här i efterhand, att vi hade alldeles för lite domänkunskap i teamet. I det startup som lyckades så hade vi själva domänkunskap, vilket var en framgångsfaktor. Om du vill att dina kunder skall göra saker annorlunda, så är det viktigt att förstå varför de gör som de gör idag.
Vad vill du säga till den som skulle vilja våga satsa på sin affärsidé, men tvekar?
– Jag brukar citera Andy Warhol. När folk såg hans utställning av Campbell Soup burkar på MoMA i NY var det många som ruskade skeptiskt på huvudet och sade ”det där är väl inget märkvärdigt, det där hade jag kunnat göra själv”. Det korta svaret från Warhol var ”Yes, but you didn’t.”. Det finns många idéer där ute, men det är väldigt få som vågar testa sina vingar och faktiskt satsa. För mig är det detta som skiljer agnarna från vetet. Bli inte bitter för att du inte vågade försöka – ha modet att testa dina vingar. Bara genom att göra det så är du en på tusen, oavsett om du lyckas eller inte.
Ange tre skäl till varför de ska ta hjälpa av oss på Uminova Innovation?
– Tillsammans har vi i teamet mer än hundra års erfarenhet av att utveckla startupbolag och vi vet vad som krävs för att lyckas. Vi vill inget mer än att hjälpa dig lyckas. Du får vara i en miljö med likasinnade, andra entreprenörer och våra medarbetare. Det du!
[plugbit title=”Påbörja din startupresa med oss” link=”https://getmestarted.uminovainnovation.se/jobs/1013107-let-s-take-my-innovativebusiness-idea-to-the-next-level” button=”Registrera dig här”]Har du en vass affärsidé? Registrera dig hos oss så utvecklar vi den tillsammans! Gör det innan 10/2 så har du också chans att vara med i Startupprogrammet våren 2021.[/plugbit]