Artby lockade studenter till after school
Artby grundades 2018 som ett progressivt konstvarumärke, som utmanar den traditionella konstmarknaden och skapar nya värden på en bredare design- och livsstilsmarknad. Ambitionen är i grunden att ompaketera konst som en tillgänglig premiumprodukt eller ”accessoar” – utan att förhandla med kvalitet, konstnärlig integritet och edge. Idag producerar, marknadsför och säljer Artby konstprints framtagna i samarbete med internationellt aktiva konstnärer.
Grundarna Sara Hardell Flagge och Kalle Hardell öppnade upp Artbys huvudkontor och studio för nyfikna studenter. Tillsammans med Uminova Innovations affärsutvecklare Ted Bergner fördes ett samtal om företagets resa – från idé under smekmånaden på Kuba, till ett koncept som idag expanderar nationellt och internationellt. Närmast för Artby väntar en pop up i Stockholm, och en på Manhattan i New York.
Grundarna tog också med besökarna på en guidad visning i studion där konsten kalibreras, trycks och kvalitetsgranskas, något som studenten Rebecka Madsen tyckte var extra roligt att få en inblick i.
– Artby är en sådan plats jag går förbi nästan varje dag på väg hem och tittar i förbifarten på printsen som hänger där i fönstren. Men ändå har jag aldrig riktigt vågat mig in och därför var det så himla kul att inte bara få komma in, utan också kika in bakom kulisserna, säger Rebecka Madsen.
Artby är ett av företagen som får affärsstöd av Uminova Innovation.