Artby i samarbete med H&M om konst
Konstvarumärket Artby tar i och med detta ytterligare ett steg in på den svenska mode- och livsstilsmarknaden.
Artby producerar och säljer kollektioner med konsttryck i begränsad upplaga. I grunden arbetar företaget med att ompaketera kvalitativ samtidskonst, och introducera den som en premiumprodukt på en medveten mode-, design- och livsstilsmarknad.
Samarbete med H&M
Nu inleder Artby ett samarbete med H&M-gruppens satsning Afound, som erbjuder mode, inredning och livsstilsprodukter online samt via två butiker i Stockholm. Tanken med Afound är att sälja handplockade produkter från kända premiumvarumärken till rabatterade priser. Till de invalda varumärkena hör bland annat Filippa K, Lexington och Burberry, och nu även Artby som representeras med utvalda konsttryck både med och utan ram.
– Vår marknadsstrategi är att nå ut på mode- och livsstilsmarknaden, snarare än att röra oss på den traditionella konstmarknaden. Våra kunder vill ha kvalitativ och intressant konst på väggarna, men söker sig inte till de traditionella gallerierna för att handla. Istället rör sig kunden i butiker som erbjuder utvalt mode och utvald design. Med Afound får vi utökad möjlighet att möta kunderna på deras hemmaplan och samtidigt leverera fina erbjudanden, vilket är centralt i Afounds affärsidé, säger Karl Hardell, vd, Artby.
Artby grundades 2018 av Karl Hardell, vd, och Sara Hardell Flagge, creative director. Idag samarbetar varumärket med ett 30-tal internationellt verksamma konstnärer och har kunder i hela Skandinavien.
Artby är ett bolag som får affärsstöd av Uminova Innovation.