Arboreal besökte bjässen Brasilien på jakt efter skogskunder
I november hjälpte Uminova Innovation startupen Arboreal att ta sig till Brasilien för att träffa skogsbolag som söker ny teknologi för effektivare skogsbruk. Vi kopplade ihop Arboreal med SISP och Ignite Sweden som planerade en gemensam resa för svenska startups, alla med potential på de brasilianska marknaderna skog, energi och tung industri.
– Vi hade missat det här utan Uminova Innovation. Vi har haft en pilot i Brasilien sedan tidigare och har varit nyfikna på att utforska marknaden mer, och när den här chansen dök upp så blev det en spark i baken. Arrangörerna hjälpte oss också med delar av kostnaden för resan, säger Johan Ekenstedt, grundare.
Att mäta träd i skogen är givet inom allt skogsbruk, men branschen är traditionell. De manuella verktygen är många – klave, talmeter, höjdmätare, relaskop och till och med måttband. Med Arboreals lösning behövs bara en smartphone och bolagets app som mäter träd med Lidar och den senaste AR-tekniken (Augmented Reality, samma som i Pokémon Go).
Kunden Sveaskog har i ett pressmeddelande beskrivit lösningen som både användarvänlig och betydligt effektivare än traditionella verktyg.
– Målet med resan var att få i gång fler pilotprojekt och ännu mer testa vår teknologi i en annan typ av skog. Tropiskt skogsbruk är något helt annat än svenskt. Där finns 30 meter höga träd som bara är sju år. Växtkraften är fascinerande. Man har ett stort behov av att mäta skogen ofta. Det är en enorm marknad, säger Johan.
Brasilianskt skogsbruk har begripligt nog inget gott rykte. Regnskog har utsatts för illegal avverkning och stora arealer har omvandlats till boskapsuppfödning. De bolag Arboreal var i kontakt med är seriösa och har större naturvårdsambitioner än många skogsföretag i Sverige berättar Johan. De avsätter mer mark för naturvård och bedriver samtidigt ett mer intensivt skogsbruk på produktionsarealerna.
Resan i Brasilien började med besök hos bland annat innovationshubbar och investerarnätverk norröver, men Johan gjorde en egen avstickare söderut där de flesta skogsbruken finns. Det blev fem inplanerade kundbesök, ett av dem hos ett av världens största skogsbruksbolag, och två spontana efter att ordet spridits.
Ut i skogen med kunden, det är det som gäller berättar Johan.
– Vi får en helt annan relation till de kunder som vi varit i skogen med och som fått testa själva. Det blev tydligt att precision är väldigt viktigt i Brasilien, den tidsbesparande faktorn är inte det. Det är en skillnad från Sverige. En annan skillnad är att i Sverige mäter skogsbruksbolagens egen personal skogen. I Brasilien är det konsulter. Så vem är då kunden?
Åter hemma har Johan och kollegan John-John Markstedt många kontakter att följa upp. Säljprocessen är lång, så utfallet av resan kommer bli tydligt först längre fram säger Johan som inte verkar allt för stressad.
Arboreal, som inte tagit in något externt kapital alls, gick i fjol med fin vinst för första gången sedan starten 2018. Bland kunder finns bland annat Sveaskog, Mellanskog, Holmen och Akelius Skog. Utomlands finns kunder i Tyskland, Österrike, Rumänien och Portugal.
– Ingen som inte varit i nudelstadiet kan förstå hur fantastiskt det känns. Vi har så många kunder idag att jag kan unna mig att ibland luta mig tillbaka i stolen och veta att vi har löpande pengar in ändå. Att ta ut en branschmässig lön, tänk. Det är klart att jag ofta funderat på vad jag hållit på med när jag arbetat så mycket för inga pengar, men jag höll ut. Glädjen av att bolaget lyft, den har jag burit på i ett halvår nu. Annan glädje går över, men den här håller i sig, säger Johan.
Tips till andra startups nyfikna på Brasilien
🚀 70% av Brasiliens kvalificerade arbetskraft finns i staten São Paolo.
🚀 Brasilien har många innovationshubbar med fokus på FoodTech, RetailTech, AgTech, FinTech och HealthTech.
🚀 Det brasilianska skattesystemet är en utmaning. Man har höga tullar på allt som importeras vilket innebär att teknologi är mycket dyr.
🚀 Brasilien har den femte största internetmarknaden och den tredje största sociala mediemarknaden i världen.
🚀 Det svenska varumärket står sig väldigt starkt.
🚀 Man behöver en pragmatisk distributionsstrategi för att lyckas i Brasilien.
🚀 Man behöver en sympatisk affärskultur som bygger på relationer.
🚀 Brasilien har en stor talangpool.
🚀 Språket är viktigt då bara 5 % behärskar engelska.
Ignite Sweden och Swedish Incubators och Science Parks (SISP) arrangerade resan till Brasilien, med stöttning av Business Sweden, RISE, Enterprise Europe Network och CISB. Vinnova är finansiär av initiativet, under Sweden-Brazil Innovation Initiative.