
Alumnen The Fine Arc har ingått partnerskap med spelförläggare i USA
Umeåbaserade spelstudion The Fine Arc, en alumn till Uminova Innovation, har ingått ett samarbete med spelförläggaren First Break Labs i Boston, USA. Nu tar grundarna Per Fransson och Daniel Olofsson steget mot att bli en spelfinansierad studio, vilket betyder att finansieringen för studion kommer direkt från intäkterna av de spel som utvecklas och säljs, snarare än som i The Fine Arcs fall, konsultarbete.
– Vi är otroligt nöjda med samarbetet med First Break Labs. De förstår verkligen vår vision med Cthulhu’s Reach, och vi är väldigt tacksamma för deras förtroende och stöd i att ge spelet möjligheten att nå den publik vi vet att det förtjänar. Partnerskapet gör att vi kan fokusera fullt ut på det vi gör bäst – det kreativa arbetet och själva spelskapandet. Vår förhoppning är att det här blir ett tydligt kliv mot att bli en studio som står på egna ben ekonomiskt, med våra egna IP:n, säger Per.
För Per som först kom till inkubatorn med Musikmedel, en digital lösning som hjälper musiklärare att strukturera och planera sina lektioner på ett så sätt som sparar tid och minska stress, innebär samarbetet nu en tryggare ekonomisk tillvaro.
– För mig handlar entreprenörskap om att ha ett lösningsfokuserat förhållningssätt och att bygga något man verkligen vill vara med och skapa. Det kräver hängivenhet och trygghet, men i utbyte får du arbeta med din passion. I startuplivet lär man sig ständigt att justera sina beslut och antaganden utifrån nya utmaningar som dyker upp längs vägen. Musikmedel var en intensiv resa där Uminova Innovation var min största allierade och viktigaste bollplank. Den erfarenheten gav mig ovärderliga insikter om mina egna drivkrafter och ledde fram till samarbetet med Daniel, säger Per.
Samarbetet funkar utmärkt.
– Vi delar en gemensam passion och hängivenhet för att skapa det som verkligen engagerar oss. Jag har själv upplevt hur avgörande det är med team där kompetenserna kompletterar varandra och skapar en synergi som är större än vad någon av oss hade kunnat åstadkomma på egen hand, säger Per.
The Fine Arcs nya spel Cthulhu’s Reach: Devil Reef utspelar sig under en mörk och dyster höst år 1927. Spelaren tar på sig rollen som en skuldtyngd protagonist, jagad av Arkhams hänsynslösa gangsters. För att frigöra sig från sin ekonomiska kris söker han sig till den mytomspunna skatt som ligger gömd i Devil Reefs mörka djup. Resan börjar i den ökända kuststaden Innsmouth och leder sedan vidare ut till det olycksbådande revet – en plats där rikedomar och uråldriga fasor väntar. Spelet hämtar mycket inspiration från H.P. Lovecrafts förvridna berättelser, särskilt den kusliga, mystiska atmosfären som finns i hans historier.
För The Fine Arc väntar ett intensivt arbete för att göra klart spelet.
– Just nu ligger all vår fokus på att färdigställa Cthulhu’s Reach med all den kvalitet och passion vi tror att spelare kommer att uppskatta. Om vi lyckas med vårt arbete hoppas vi att det inte bara leder till nöjda spelare och positiva recensioner, utan också till att vi kan fortsätta växa som studio. Vårt mål är att skapa berättelser och spelupplevelser som dröjer sig kvar, och på sikt kunna bygga ett hållbart företag med fler anställda, fler projekt och en ännu starkare kreativ identitet, säger Daniel.
Utvecklingen av Cthulhu’s Reach: Devil Reef har fått stöd av Arctic Game, ett spelkluster med målet att stötta och utveckla ett ekosystem för spelindustrin i norra Sverige.