Adlede från Umeå blir IKEA-startup
I mycket tuff internationell konkurrens har Umeåförtaget Adlede valts ut till startup-programmet IKEA Bootcamp. Över 1100 företag från 62 länder ansökte om en plats, bland de 18 som slutligen valdes ut finns alltså Umeåföretaget Adlede.
Adlede (tidigare känt under namnet Smart Video) är en avknoppning från IT-företaget Codemill, båda företagen har fått stöd med sin affärsutveckling hos Uminova Innovation.
Adlede erbjuder ett system för kontextuell annonsering, baserat på artificiell intelligens och maskininlärning. Istället för att visa annonser baserat på vem som tittar, så väljer systemet annonser utifrån vad han eller hon tittar på. (Läs mer hos finansiären Partnerinvest Norr om Adlede.)
– Det är självklart riktigt roligt att IKEA också tror på kraften i kommunikation i rätt kontext. Vi ser fram emot att tillsammans med IKEA implementera kontextuell relevans som en viktig pusselbit i deras globala kampanjer, säger Pontus Kressner, Adlede.
Ge förnyelse till IKEA
De 18 utvalda företagen kommer nu att få delta i ett tre månader långt program i Älmhult, med början i slutet av mars 2019. Målsättningen är att startup-företagen ska ge förnyelse och nya perspektiv till IKEAs vision att skapa en bättre vardag för sina kunder.
– För oss är det fantastiskt att den vision vi jobbar mot är så relevant över hela världen och vi är så imponerade av alla sökande och kvaliteten på de startups som har antagits till IKEA Bootcamp. Att bara välja 18 startups från 1 112 sökanden har varit otroligt svårt, säger Per Krokstäde, IKEA Bootcamp.
Internationell konkurrens
Förutom Adlede har följande startup-företag antagits till IKEA Bootcamp: Fernish (US), Circadia (UK), Bumblebee Spaces (US), Liquiproof LABS (UK), Flow Loop (DK), Streem (US), BFrame (IL), IOVIA (CAN), Emrays (NL), Freemi (DK), Jido Maps (US), GIAB (SE), Beam Impact (US), The Syrup Company (DK), Kaffeform (DE), Laesk (DK) och Skippings Rocks Lab (UK).