Sigr Nordic
Veckans startup: Sigr, från vänster Fredrik Petrusson, Jenny Ferry och Christoffer Ainek.

Veckans startup: Sigr

2017-09-01

Veckans startup är Sigr! Cykelklädesmärket som på bara drygt ett år gått från idé till verkstad och vidare till en bred marknad. Vi fångade teamet hopträngda i personbil på väg till världens största cykelmässa, Eurobike i Tyskland.

Jenny Ferry, försäljningsansvarig, berättar hur det hela började för drygt ett år sedan:

”Vi var några vänner i Umeå som pratade om att vi kan olika saker och att det vore kul att göra nåt ihop. I vårt gäng fanns det kunskap om teknik och design och internationella affärer. Så vi bestämde oss för att förena våra superkrafter och satsa på cykelkläder!”

”När vi väl hade bestämt oss så gick det jättefort. Vi ritade kläder och testade under ett par månader förra sommaren. Det gick så pass bra att vi bara var tvungna att köra vidare. Då sökte vi oss till Uminova Innovation. Vi var rätt kaxiga, men då insåg vi att vi måste börja jobba med ryggraden i företaget. Göran (Nilsson, affärscoach, också med i bilen, red. anmärkning) hjälpte oss med alla avtal. I stället för att bara slarva runt och skriva stressavtal hjälpte han oss att göra rätt från början. Det är värt hur mycket som helst med någon som säger stopp ibland!”

Fredrik Petrusson, chefsdesigner, tar över luren för att berätta vad teamet gör i Tyskland just nu:

”Vi är på väg till världens största cykelmässa Eurobike i Friedrichshafen för att visa upp nästa års kollektion. Det är 1 500 företag där, bara 15 från Sverige. De här första dagarna är det många inköpare på plats, så vi hoppas få någon på kroken.”

Hur skulle du beskriva den nya kollektionen?

”Våra ledord är sobert och elegant. Cykelkläder är överlag ganska skrikiga i färgerna, vi är lite mer tillbakalutade och stilrena. Det håller bättre i längden.”

Läs mer om Sigr här: sigrnordic.com
Sök till Startup-programmet på Uminova Innovation här.