Instrube.jpg
Under besöket hos IBM i Paris fick Mikael Östberg och Simon Dahl från Instrube hälsa på roboten Pepper, som IBM prövar som personlig shopper i butik. Maria Olofsson, affärscoach på Uminova Innovation, följer med.

Startupföretaget Instrube knyter kontakt med IBM

2017-03-03

Umeåbolaget Instrube åkte till IBM:s kontor i Paris för att knyta kontakter. En värdefull resa för ett startup på väg ut på världsmarknaden.

– Det var verkligen värt att åka dit. Vår tid är det mest värdefulla vi har just nu, vi väger varje minut på guldvåg, säger Mikael Östberg, en av grundarna av startup-företaget Instrube, som har en hektisk tid nu under våren. I maj ska deras första produkt ut på marknaden.

– Det är viktigt att bygga kontakter, både med de övriga vi reste tillsammans med och med IBM, instämmer Simon Dahl, medgrundare, som även han var med på resan.

 

Maria Olofsson, affärscoach på Uminova Innovation, betonar att startup-företag absolut ska sikta mot att träffa stora bolag som IBM. Bilden från ett studiebesök på IBM Client Center i Paris där startup-företaget Instrube från Umeå var med tillsammans med en grupp it-ledare från norra Sverige. Från vänster: Maria Olofsson, Fredrik Östman, Atea, Gisela Edendahl, IBM Sverige, Isabelle Rabbione, IBM Client Center, Mikael Östberg, Instrube, Lars-Åke Lovetén, Kramfors kommun, och Simon Dahl, Instrube.


IBM tänker startup

 Resan till IBM Client Center i Paris arrangerades av Atea i Umeå och var en del av nätverket Digital ledarskapsforum som Atea samlar i norra Sverige några gånger varje år. Den här gången var alltså även Instrube med, ett av de startup-företag som ryms inom Uminova Innovation.

– Det är självklart kul att ett bolag som IBM tänker i startup-banor. Vi fick se deras startup-satsning Scale Zone och det gav verkligen en känsla av startup-miljö, säger Maria Olofsson, affärscoach på Uminova Innovation.

Maria Olofsson betonar att startup-företag absolut ska sikta mot att träffa stora bolag som IBM.

– Det finns definitivt möjlighet till samverkan. Startup-företagen är unika och har ofta en spetskompetens som stora bolag kan behöva, fortsätter Maria Olofsson.

Vuxit snabbt

Instrube har vuxit mycket snabbt och har idag åtta medarbetare som i olika hög grad deltar i arbetet. På sex månader har företaget gått från idé till att i maj lansera en tjänst som kan ge hjälp till den som har ett ömmande knä, en armbåge som smärtar, en axel som värker eller någon annan ortopedisk smärta.

– Vi har byggt en tjänst där du via videomeddelanden kan få råd av specialister som är duktiga på ortopediska besvär. Vi har handplockat några av Sveriges bästa bland sjukgymnaster, naprapater och specialistläkare inom ortopedi som ska svara utifrån de frågor som kommer in via videomeddelanden, berättar Mikael Östberg.

Bygga nätverk

 Under studiebesöket fick resedeltagarna ta del av IBM:s framtidsspaningar och en bred genomlysning av många områden som IBM verkar inom. En viktig del av besöket var också att få ett större nätverk.

– Ja, det blir en fortsättning framöver för oss. Vi kommer att träffa en person från IBM som har extra kunskaper inom vårt område. Det är otroligt värdefullt för oss, det kan ge nya dörröppningar genom IBM, säger Simon Dahl.

– Vi har fått bekräftat ett vi valt en strategi som gör att det kan bli intressant att hitta samarbeten med stora partners i framtiden som exempelvis IBM, säger Mikael Östberg, som redan ser stora möjligheter i en fortsatt lansering av tjänsten internationellt.

Fortsättning på hemmaplan

 Maria Olofsson berättar att det kommer att bli en direkt fortsättning också på hemmaplan efter studieresan till IBM i Paris.

– Vi har redan planerat in en uppföljningsträff hos oss på Uminova med nätverket i regionen och representanter från IBM. Vi kommer att fortsätta med detta samarbete, säger Maria Olofsson.

 

Text och foto av
Mikael Hansson