Sales by Crowd Jenny Boberg
Jenny Boberg, delägare och marknadschef i by Crowd, menar att nätverk är en viktig del av att skapa affärer.

Med nätverk som företagsidé

2013-09-09

På bara några månader gick Jenny Boberg från att vara sommarentreprenör hos Uminova Innovation till att bli delägare och marknadschef på företaget by Crowd. Det blev en raketstart in i arbetslivet.

Att vara sommarentreprenör har gett många studenter en snabb start in i entreprenörskap och företagande. Så är det också för Jenny Boberg som efter studier på Handelshögskolan i Stockholm i sommar fick pröva på att inom Uminova Innovation driva ett eget företag med stöd av en affärscoach, praktisk utbildning och allt annat som behövs för att starta upp sitt första företag.

– Det allra bästa var att träffa alla andra sommarentreprenörer. Jag är en idéspruta och en ibland ganska rastlös person som älskar nya utmaningar och projekt, så det var superkul att vara i ett forum av människor där man pratar ”samma språk” och har liknande mål. Att få bevis för att fler vill undersöka, testa saker och lära sig. Och välja att satsa på det man tror på istället för att välja enkla saker, säger Jenny Boberg.

Delägare och marknadschef

Men inte nog med det. Som konsult engagerades hon av företaget by Crowd och den relationen blev så lyckad att Jenny efter sommaren erbjöds att bli delägare i företaget och marknadsansvarig.
 
– Att vara delägare är för mig en motivationsfaktor, det blir ett bevis för att jag tror på idén med by Crowd, säger Jenny Boberg.
 
– Nu brinner jag för det här. Jag har det i huvudet 24 timmar om dygnet, säger hon med ett stort leende och visar tydligt att hon gillar att vara en del av ett startup-bolag som by Crowd.

Möjligheter med nätverk

– by Crowd hjälper företag att hitta möjligheter genom att använda nätverk när de ska växa. Det kan handla om att söka nya affärer, investeringar eller medarbetare. För att minska risken, som ofta kan vara problematiskt för företag i tillväxt, kostar det heller ingenting att annonsera förrän man får ett resultat, förklarar Jenny.
 
by Crowd har flera plattformar. Jobs by Crowd fokuserar på att förmedla jobbkontakter, Sales by Crowd på att göra affärer och och i nuläget är även en tredje plattform under utveckling. Denna kommer ha ett renodlat fokus på investeringsförfrågningar.

Tips skapar kontakter

Gemensamt för alla plattformarna är att den som sitter på ett bra nätverk ska kunna hjälpa olika aktörer att mötas. by Crowd använder begreppen Sellr och Findr. En Sellr, företaget, är den part som söker affärer, önskar hjälp med kontakter och som egentligen söker ett möte. En Findr, som kan vara vem som helst, besöker hemsidan, ser över och aktiverar sitt eget nätverk för att sedan tipsa om de kontakter de anser kan vara intressanta för en Sellr. Om en Findr lämnar ett framgångsrikt tips vilket skapar en kontakt som leder till en affär får Findr en hittelön som tack.

20 procent av vinsten till välgörenhet

Att använda sig av nätverk är den viktiga delen av by Crowds affärsmodell. Men välgörenhet är också centralt. Ägarna har bestämt att 20 procent av vinsten i by Crowd ska gå till välgörenhet och ett samarbete har startats med SOS Barnbyar, Plan Sverige och Hand in Hand.
 
– Vi har byggt in välgörenhet som ett DNA i affärsmodellen. Jag älskar att det går pengar tillbaka till samhället från det vi gör. Att få vara del av en sådan dröm är fantastiskt, säger Jenny Boberg.
 
Som marknadschef på by Crowd är Jenny Bobergs uppgift att jobba med kunderna och arbeta med kommunikation, vilket kan vara en utmaning för ett startup-bolag.
 
– Utmaningen är att hitta vilka vi ska rikta in oss på för att få en snurr så vi kan visa att vår modell fungerar. Vi jobbar mycket med sociala medier för att hitta marknaden och få viral spridning, men också med mässor, direkta företagskontakter och att använda de nätverk vi själva har, berättar Jenny Boberg.
 
Nu vill hon att fler ska förstå att det går att tjäna pengar på sitt eget nätverk och att det inte är dåligt att söka hjälp av andra när man vill göra affärer.

Text och foto: Mikael Hansson