hiloprobe.jpg
Lina Ohlsson, vd för Hiloprobe, tar emot priset på 100 000 kronor från Almi Invests vd Mikael Karlsson.

HiloProbe vinner 100 000 kronor i pitchtävling

2017-03-30

Umeåföretaget HiloProbe vinner årets Almi Pitch-tävling på Åre Business Forum och belönas därmed med 100 000 kronor för segern.

– Det känns helt fantastiskt, säger Lina Ohlsson, vd för HiloProbe som arbetar med tester av tjocktarmscancer.

– Vi har fått så bra feedback från alla investerare, det har varit superbra, fortsätter Lina Ohlsson.

– Dagens metod för att upptäcka tumörspridning är en gammal metod från 50-talet som kan leda till att patienter får behandling i onödan. Vi har utvecklat ett markörtest som upptäcker tumörspridningen på ett helt nytt sätt, något som kan rädda liv, säger Lina Ohlsson.

HiloProbe söker nu 15 miljoner kronor för att kunna komma igång med produktion och nå en internationell marknad.

Educate Smart

 Till finalen gick även Umeåföretaget Educate Smart.

– Vi vill helt förändra säkerhetsutbildningar inom industrin. Vi har därför tagit fram en serious game-baserad utbildning inom arbetsmiljö och säkerhet, berättar Matti Larsson, vd för Educate Smart.

Marknaden för säkerhetsutbildningar är mycket stor, enligt Matti Larsson.

– Idag måste alla som arbetar på eller ska besöka en industri gå igenom ett säkerhetsprov. Det finns 200 000 industriarbetare bara i Sverige och i världen hundratals miljoner som behöver gå igenom dessa prov.

Educate Smart har redan LKAB som kund och vill nu skala upp för att kunna gå ut internationellt.

Kontrollbolaget på tredje plats

 Den tredje finalisten till Almi Pitch var Kontrollbolaget från Gävle, ett företag inom krav- och kvalitetsledning som hjälper till med kvalitetssäkring vid byggprojekt.

– Bolagen har valts ut baserat på om de har en innovativ och en unik produkt eller tjänst med internationell potential och löser ett stort kundbehov. Bolagen behöver också ha en skalbar affärsmodell och befinna sig i tidig fas där de står inför en marknadsintroduktion eller nyligen introducerat sina tjänster på marknaden, säger Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager på Partnerinvest Norr, som ingår i investerarpanelen.

 

Alla tre finalisterna i Almi Pitch-tävlingen. I mitten Lina Ohlsson från HiloProbe, till höger Matti Larsson, Educate Smart.

Text av
Mikael Hansson