Acceleratorprogram_UI.jpg
Christian Malmsten från Säljlabbet tillsammans med teamet bakom Glada Par, ett av bolagen i Acceleratorprogrammet. Foto: Malin Grönborg

Fem lovande bolag accelererar på Uminova Innovation

2017-11-22

Uminova Innovation ger fem bolag ett snabbspår mot den globala marknaden med fokus bla på prissättning, growth hacking och finansiering.

Till Acceleratorprogrammet handplockas de vassaste och mest drivna av startupbolagen i Uminova Innovations inkubator. Utöver bevisat driv och engagemang har deltagarna en målgrupp och en första produkt, som ska eller precis har lanserats.

- Syftet med programmet är att bolagen ska våga satsa fullt ut, ta in kapital, börja skala upp, hitta rätt affärsmodell och göra affärer, säger Maria Olofsson, affärscoach och projektledare på Uminova Innovation.

Kundens behov

Programmet som pågår under sex månader kickstartades tidigare i höst och följs av fem workshops på teman som är kritiska inför en lansering. Nyligen genomfördes den första workshopen, med kundverifiering på agendan.

- Lite förenklat kan man säga att vi försöker att förstå om produkterna eller tjänsterna är ett "nice to have" eller ett "need to have" sett ur kundens perspektiv. Vi vill i möjligaste mån säkerställa ett "need to have" eftersom detta borgar för att kunderna är beredda att helt eller delvis frångå sitt nuvarande arbetssätt och dessutom investera både tid och pengar i en förändring som ska leda till ökad nytta, säger workshopledaren Christian Malmsten från Säljlabbet.

- Det är viktigt att inte enbart försöka få en bekräftelse på att ens egen idé är den ultimata lösningen för kunden. Vi försöker få bolagen att istället tänka åt andra hållet, är mitt erbjudande verkligen något som behövs? Ett Nej är lika viktigt som ett Ja, är man fel ute måste man få veta det så man kan modifiera sin lösning, säger Fredrik Nyström, affärscoach på Uminova Innovation som arbetar med Acceleratorprogrammet.

Egna strategier

Förutom sex workshops får bolagen i programmet arbeta med att ta fram egna strategier, taktiker och handlingsplaner i affärskritiska frågor med stöd av vassa affärscoacher hos Uminova Innovation. Två gånger under programmet ges återkoppling på affärsplanerna med feedback och råd från en extern panel av handplockade experter från hela landet.

- Det viktiga är att bolagen får ta del av så många infallsvinklar och erfarenheter som möjligt. På det sättet kan de minimera risker, fatta snabbare och mer träffsäkra beslut och vinna kritiska insikter fort, säger Maria Olofsson.

Läs mer om Acceleratorprogrammet här.

Deltagande bolag

De fem bolag som deltar i denna upplaga av Uminova Innovations Acceleratorprogram är:

Accurate Player
En webbaserad produkt som syftar till att möjliggöra flexibel
och effektiv kvalitetskontroll av video, ljud och undertexter.

Ameglo AB
Brinner för att utveckla processer och arbetssätt. Många företag anpassar ofta sitt sätt att arbeta utifrån det affärssystem man råkar ha, vilket ofta leder till ineffektivitet och strul. Ameglo tänker tvärtom, de utvecklar prisvärda och mobila affärssystem utifrån kundens unika behov.

BriXtar AB
BriXtar är en digital mötesplats för alla som älskar att bygga med LEGO® och ett verktyg som hjälper en att få ut det mesta av sina bitar.

GladaPar AB
GladaPar® är en relationsutvecklingstjänst på nätet som baseras på forskning. Med hjälp av deras verktyg kan man utveckla sin relation till sina vänner, familj eller eventuell partner.

Service Node AB
Service Node är en social samarbetsplattform för planering, utförande, rapportering och kommunikation gällande service och underhåll.