CamillaBjörkman.jpg
"Jag är ett fan av startup-världen och samtidigt kritisk till den. Det är ju en otrolig hype och ibland måste man faktiskt coola ner den här marknaden lite", säger Camilla Björkman på Breakit.

Breakits nya affärschef träffar Umeåbolag

2017-03-31

I april kommer Breakits nya affärsutvecklingschef, Camilla Björkman, till Uminova Innovations lunchevent Heat Up, för att dela med sig av nyhetssajtens story och kvalificerade framtidsspaningar. Men också för att bekanta sig med Umeås bubblande startupscen.

– Det är kul med Umeå! Jag är jätteglad över att komma upp igen och lära mig om alla företagen som finns. Det är en sådan hype kring Stockholms startups, men det händer ju en massa saker även i Umeå, säger hon.

Gedigen erfarenhet

 Camilla Björkman, som även sitter i styrelsen för Umeåbolaget Content Central, har en gedigen bakgrund inom media och entreprenörskap. Tidigare jobbade hon som kommersiell förlagschef på FAB Media (tidigare Frida förlag) och innan dess var hon chefredaktör för företagartidningen och sajten Driva Eget.

Tjatade länge

 På Breakit har hon jobbat sedan oktober förra året. Olle Aronsson, en av medgrundarna, har i branschpressen berättat att de fick tjata länge innan hon tackade ja.

– Haha, så var det kan man väl säga, bekräftar Camilla Björkman och förklarar att hon bara ville ta uppdraget under ett villkor – att hon fick bli delägare i företaget.

– Som ofta i sådana lägen var det svårt att hitta rätt modell. Vi höll på fram och tillbaka och det rann nästan ut i sanden. Jag tvekade, men till slut så. Jag har haft mitt eget företag i tio års tid och vill verkligen vara med och påverka. Jag köpte in mig med hjälp av ett lån från en annan aktieägare. Så nu är jag delägare och det känns helrätt.

Journalistik fungerar

 Camilla Björkman trivs med att vara ”mitt uppe i startup-smeten”. Breakit beskriver hon som Sveriges vassaste startup- och techsajt. I en tid då många dömt ut den traditionella journalistiken, har sajten hittat en stark position hos läsarna. Ett bevis på att gedigen journalistik faktiskt fungerar, enligt Camilla Björkman.

– De är en fantastisk resa som Olle och Stefan (grundarna Aronsson och Lundell, vår anmärkning) har gjort. Nu har Breakit funnits i två år och vi budgeterar för att omsätta 12 miljoner i år. Det är jag övertygad om att vi kommer att nå. Det är häftigt att det har gått så snabbt. Sedan ska man alltid vara ödmjuk förstås. Även under bra tider bör man vara beredd på att det kan gå åt helvete, säger hon.

Utvecklar varumärket
 Camilla Björkmans roll i personalstyrkan på tio personer, är framförallt att ta fram nya produkter och utveckla varumärket. Breakits affärsmodell bygger på inkomstbringande samarbeten som är givande för alla parter. Exempel på dessa är nya varumärket How to, som hon har initierat, sponsrade tema-artiklar och olika event.

– Vi jobbar med många företag som vill nå ut i startup-världen och behöver vår hjälp. För att det ska bli bra måste det vara ett högt värde åt båda håll, förklarar hon.

En kyrka mitt i byn

 Den kommersiella verksamheten får givetvis inte påverka det journalistiska uppdraget. Kärnan i verksamheten är den granskande journalistiken, menar Camilla Björkman.

– Vår mission är att vara en kyrka mitt i byn för startup- och techsektorn. Vi vill vara med och bidra till det här ekosystemet av idéer och startups. Både genom att lyfta fram goda exempel, men också genom att granska den här industrin. Det finns saker som inte alls är bra. För att använda en annan bild: Som trädgårdsmästare ska vi kasta bort ogräset för att lyfta fram de vackra blommorna.

Floskler och överdrifter

 Startup-världen dras med en del floskler och överdrifter. Det håller Camilla Björkman med om och erkänner till och med Breakit som medskyldig. Just därför är det viktigt att aldrig backa undan när det bränner till, menar hon. Att faktiskt våga såga när det behövs.

– Jag är ett fan av startup-världen och samtidigt kritisk till den. Det är ju en otrolig hype och ibland måste man faktiskt coola ner den här marknaden lite. Titta på alla dessa företag som har gnetat på i flera år utan riskkapital – jag gillar verkligen dem också.

– Det som är bra med startups är att de inte backar för nya idéer. ’Det här funkar inte, det måste vi fixa.’ Den attityden är så himla viktigt för Sverige. Startupsektorn är framtidens näringsliv. Att vi har startups och inkubatorer som ni (Uminova Innovation, vår anmärkning) som lyfter entreprenörer – det bidrar till Sveriges framfart.

 

Heat Up, som är ett lunchevent för entreprenörer i Umeå, sker 25 april, kl 11.30-13.00. För mer info och anmälan, läs här.